Monday, December 14, 2009

SEMINAR PENDIDIKAN GURU 2009

13-15 Dis. 2009, Seminar Pendidikan Guru 2009 telah diadakan di Hotel Crystal Crown Petaling Jaya. Seminar yang bertemakan "Melonjakkan Kecemerlangan Pendidikan Guru" ini telah disempurnakan oleh Y. Bhg Dato' Asariah Mior Shaharuddin, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan, Kementerian Pelajaran Malaysia.


Seminar ini adalah satu wadah penting yang boleh mengumpulkan tokoh dan ahli profesional pendidikan bagi mengenal pasti langkah terbaik untuk menjadikan persekolahan lebih berkesan, bermakna dan menyeronokkan.


Seminar ini juga dapat memantapkan perkongsian pintar di antara latihan perguruan dan amalan bilik darjah. Ia juga bertujuan untuk menyediakan forum kepada pendidik dan penyelidik mengenalpasti langkah terbaik untuk meningkatkan kualiti pendidikan amnya dan pendidikan guru khasnya di Malaysia.


Objektif seminar ini ialah ;
1. Memperkasakan wawasan dan hala tuju pendidikan guru di Malaysia
2. Melonjakkan jalinan antara latihan perguruan dengan amalan di sekolah.


Pembentang seminar ini antaranya;


Kertas kerja 1
Profesionalisme Guru daripada Perspektif Penaziran oleh Hj Ahmad Foaad Hashim Ketua Sektor Maklumat Naziran, Jemaah Nazir dan Kualiti


Kertas Kerja 2
Memartabatkan Profesionalisme Keguruan oleh Dr Khair Mohamad Yusof, Pengarah Bahagian Pendidikan Guru


Kertas Kerja 3
Hala Tuju Institut Pendidikan Guru oleh Dr Amin Senin, Timbalan Rektor IPG


Kertas Kerja 4
SMK Dato Ahmad Maher; Satu Catatan Pengalaman Pembangunan Model Sekolah Cemerlang oleh Hj Razali Mohamed Mantan Pengetua SMK Dato' Ahmad Maher.

No comments:

Post a Comment